ONDERHOUDSTIPS

〰️

ONDERHOUDSTIPS 〰️

Wat is er anders aan het onderhouden van een bakfiets?

Dit is een veelgestelde vraag van onze klanten en met een goede reden. Bakfietsen kunnen er immers heel anders uitzien dan een gewone fiets, dus moeten ze ook heel anders worden onderhouden. Toch? Nou, niet helemaal. Gelukkig voor ons zijn het in wezen nog steeds gewoon fietsen en gebruiken ze over het algemeen dezelfde onderdelen en hebben ze hetzelfde onderhoud nodig, met enkele belangrijke verschillen.

Wielen

Omdat deze fietsen gebouwd zijn om grote extra lasten te dragen, hebben ze zeer stevige wielen nodig om het extra gewicht te kunnen dragen. Om de wielen in topvorm te houden, moet je ervoor zorgen dat je monteur de spaakspanning controleert tijdens het regelmatige onderhoud, zodat ze in balans en sterk blijven.

Banden

Al onze bakfietsen worden niet voor niets geleverd met lekvrije banden van hoge kwaliteit. Je wilt zoveel mogelijk goed rubber onder je fiets hebben om controle te houden en lekke banden te voorkomen. Als het tijd is voor nieuwe banden heb je een enorme keuze aan opties, maar je betaalt voor wat je krijgt in de bandenwereld en dit is een belangrijk gebied om niet op te beknibbelen.

Remmen

Hoewel je er dagelijks niets speciaals mee hoeft te doen, wil je er toch voor zorgen dat ze deel uitmaken van je regelmatige onderhoud. Zorg ervoor dat ze altijd in goede staat verkeren.

Aandrijflijn

Veel mensen zijn verbaasd over hoe snel een aandrijflijn kan slijten op een gewone fiets. Voeg daar nu een grote lading vracht en een elektromotor aan toe die door dezelfde versnellingen loopt en je kunt je voorstellen dat het een vrij regelmatig stukje onderhoud wordt. Gelukkig kan het vooruitlopen op het vervangen van je ketting de levensduur van je aandrijving drastisch verlengen.

Aangezien de slijtage van onderdelen niet altijd precies overeenkomt met je onderhoudsschema, kun je misschien beter vrienden worden met je plaatselijke fietsenmaker en eens in de paar maanden je ketting laten controleren. Het kost twee seconden en kan je een hoop onderhoud besparen. Bij elektrische bakfietsen worden aandrijvingen meestal elke 2000 km vervangen.

ONDERHOUD THUIS

De sleutel tot een gelukkige bakfiets begint met eenvoudig onderhoud thuis die je fiets in goede conditie houdt tussen onderhoudsbeurten door. Hier zijn de vier belangrijkste onderdelen van goed fietsonderhoud thuis.

Houd je fiets bedekt

Hoewel het niet erg is om door de regen te spetteren terwijl je rondrijdt (en zelfs een beetje leuk) als je fiets 's nachts of voor langere periodes nat staat, zullen de belangrijkste onderdelen snel roesten. Dit is extra belangrijk voor bakfietsen omdat het opbergen van grotere modellen lastig kan zijn. Het beste is om je fiets onder een afdak te zetten, of dat nu
in de garage, op het balkon of in de schuur is. Als je geen van deze opties hebt, is een goede waterdichte hoes je volgende stap.

Houd je fiets schoon

Vuile fietsen slijten veel sneller door hun slijtbare onderdelen dan schone fietsen. Van gruis op je versnellingen tot zand in je kabels tot modder op je remblokken, deze kleine schuurmiddelen versnellen de slijtage snel. Het enige wat je hoeft te doen is met een tuinslang sproeien en je fiets afvegen met een schone doek om de viezigheid te verwijderen.

Houd je banden goed onderhouden

Veel mensen realiseren zich niet dat zelfs een perfect goede binnenband 10% van zijn lucht kan verliezen in de loop van een week rijden. Dus een week of twee zonder je bandenspanning te controleren kan het verschil betekenen tussen gelukkig rijden en een lekke band of het sneller verslijten van je banden. Dit geldt dubbel voor een beladen bakfiets. Je kunt het aanbevolen spanningsbereik van je band controleren en streven naar de hoogste waarden voor je bakfiets. Voor wielen van 1,75"-2,3" breed raden we een bandenspanning van 50-75 psi aan (afhankelijk van je specifieke band) voor een beladen bakfiets.

Houd je ketting gesmeerd

Een goede vuistregel is om je ketting te smeren elke keer dat je je bandenspanning controleert, ongeveer één keer per week. Dit zorgt ervoor dat je fiets soepel blijft schakelen en vermindert de slijtage van de aandrijflijn, vooral bij elektrisch aangedreven fietsen die zware lasten dragen. Veeg gewoon het oude smeermiddel en gruis van je ketting met een doek door de fiets achteruit te zetten, breng het smeermiddel direct op de ketting aan (je hoeft niet aan de andere onderdelen van de aandrijving te komen), laat het een minuut zitten en veeg dan het overtollige smeermiddel weg. Makkelijk als!

REGELMATIG ONDERHOUD

Hierboven bespraken we een aantal van de belangrijkste verschillen tussen het onderhouden van bakfietsen en gewone fietsen, maar één ding verandert niet: de noodzaak van regelmatig onderhoud. Als je hier in Rijswijk woont, kun je je fiets altijd afgeven bij onze vrachtfietsmonteurs en er zeker van zijn dat er goed voor je fiets wordt gezorgd. Maar als je buiten de stad bent, moet je er rekening mee houden dat je je fiets, afhankelijk van je gebruik, ongeveer elke 3-6 maanden een onderhoudsbeurt moet geven bij je lokale fietsenmaker en bovenstaande punten in gedachten houden wanneer je een onderhoudsplan met de monteurs bespreekt. Als je elke dag 10-15 km fietst met een lading, ziet een goed onderhoudsschema er als volgt uit.

3 Maanden - Snelle service: kom langs in de winkel om de ketting te controleren, het schakelen af te stellen, de remuitlijning te controleren, de bandenslijtage te controleren.
6 Maanden - Volledige service: breng de fiets langs voor een basisonderhoudsbeurt, vervang je ketting, controleer de wielspanning, ontlucht de remmen, controleer de slijtage van de remblokken, controleer de bandenslijtage.
9 Maanden - Snelle service: kom langs in de winkel om de ketting te controleren, het schakelen af te stellen, de remuitlijning te controleren, de bandenslijtage te controleren.
1 jaar - De fiets is jarig! Breng de fiets langs om alle versleten verbruiksartikelen te vervangen (ketting, cassette, kabels, banden, handvatten, enz.), remmen te ontluchten, wielen te stellen, elektronische systemen te controleren.

Dit schema kan variëren, afhankelijk van hoeveel je rijdt en hoeveel vracht je regelmatig vervoert. Als je een beetje mechanisch aangelegd bent, kun je veel van de regelmatige inspecties thuis uitvoeren met een minimum aan gereedschap, maar we raden toch aan om je trots en plezier minstens om de 6 maanden door een tweede paar ogen te laten controleren. Een beetje regelmatig onderhoud kan veel helpen om verrassingen in de toekomst te voorkomen.